Wij zijn een rijk bedrijf

Van alle kinderen groente-eters maken voor het leven. Dat is de missie van Bas Turk en Erik van der Plas, de oprichters van TommyTomato. Een snelgroeiend Haarlems bedrijf dat warme groentelunches verzorgt voor basisschoolkinderen. Met zo’n lunch hebben de kinderen al het grootste deel van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen. Daarnaast organiseert TommyTomato kooklessen en geeft het bedrijf voorlichting over wat groenten voor je lichaam doen.

Opstapje
“Het begon allemaal met Achmad”, vertelt Bas. “Een Syrische statushouder die voor een taalstage kwam. Daarvoor stond hij aan een lopende band waar hij geen woord Nederlands leerde. We waren sceptisch. Hij paste wel in ons team, maar hij had ambities in de elektrotechniek. Acht maanden later was hij uit zijn isolement, verdiende geld en sprak Nederlands. Hij werkt nu bij een technisch bedrijf. Hij had gewoon een opstapje nodig, en dat waren wij.”

Golflengte
Christina werkt ook bij ons, ze is een van de beste medewerkers. Een alleenstaande moeder die uitsluitend tijdens schooluren kan werken. Alleen om die reden valt ze onder deze doelgroep. Bas praat liever niet over mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Voor ons hebben ze een naam, een gezicht en zijn het werknemers zoals alle andere. Bij een label ontbreekt de nuance en het stigmatiseert. Wat ze allemaal gemeen hebben – en daarom passen ze zo goed bij ons – is motivatie. We werken alleen met mensen die in onze missie geloven, want je kunt alles aanleren behalve motivatie. Als je werkt met mensen die op dezelfde golflengte zitten als jij, dan hoef je ze alleen nog maar aan te moedigen. Mensen gaan zich dan ontpoppen.”

Omdenken
Achmad, Christina en Saskia. Ze werken zowel in uitvoerende functies als in kantoorbanen bij TommyTomato. “We hadden hier een collega met een hele goede baan in de marketing, maar vanwege ernstige migraine hield dat op. In overleg spraken we af dat ze wekelijks verschillende keren kwam werken en dat ze zelf bepaalde wanneer. Je weet namelijk nooit wanneer migraine opspeelt. Daar kun je op twee manieren naar kijken: is het glas half vol of half leeg? Ik kies voor het eerste. Als zij niet kwam, had ik een uurtje ruimte in mijn agenda…”

Mix van mensen
Onze lunches zijn er voor alle kinderen op de basisschool. Logisch dus, dat ons personeelsbestand ook een mix is. We hebben dertigers en veertigers met kinderen, vijfenzestigplussers, statushouders, Oekraïense vluchtelingen, stagiairs en mensen die een duwtje nodig hebben. Zonder een mix kom je als bedrijf in een bubbel terecht. Het gebeurt regelmatig dat een medewerker ons op een idee brengt. Met diversiteit laat je zien dat iedereen zijn eigen dynamiek en kwaliteiten meebrengt. Daar word je als bedrijf rijk van. Rijk in inzichten en ervaringen.”

Jaarbijeenkomst: donderdag 16 november 2023, 15.00-18.00 uur, Koepel Haarlem. Meld je hier aan.

participatieprijs-werkgevers-2023-tommytomato

Op de foto oprichters en eigenaren Bas Turk (links) en Erik van der Plas (midden) en rechts Jordi Starken (Operationeel manager).

Laatste nieuws

“Bouwen aan een toekomst”

08 november 2024
Het trainings- en detacheringsbureau Motopp begeleidt statushouders naar werk. Elke zes weken start een groep kandidaten met een fulltime IT traineeship, de trainees worden in zes maanden opgeleid. “De focus ligt op technische skills en op vaardigheden die nodig...
Verhalen van werkgevers participatieprijs-werkgevers-2024-jurybezoek-motopp-25-10-24-foto-adam-van-noort

“Ieder mens heeft een uniek talent”

08 november 2024
POP Creative Agency is een webshop, design-atelier en textieldrukkerij. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en bedrukken van gepersonaliseerde kleding, accessoires en cadeaus voor het eigen merk POP en voor scholen, sportverenigingen en bedrijven. Met een achtergrond in...
Verhalen van werkgevers participatieprijs-werkgevers-2024-finalist-popcreativeagency-foto-judith-cappon

Timmerfabriek wil nog wel twee van deze vakmannen

30 oktober 2024
Koert Verzijlbergen van de gelijknamige Timmerfabriek was best sceptisch over het aannemen van een nieuwe medewerker via Spaarne Werkt. Maar hij is nu om. Spaarne Werkt vond voor hem een gemotiveerde vakman: Mohamad al Ghazzouli. Verzijlbergen levert houten ramen,...
Verhalen van werkgevers